VW Tiguan: Mystiska feltändningar
En dag retar en åtta år gammal VW Tiguan sin ägare med feltändning och en grovt gående motor. I verkstaden utgör felmeddelandena på diagnostikenheten initialt ett mysterium, och fallet förvandlas till en diagnostisk brottsthriller.

VW Tiguan: Mystiska feltändningar
Wienerdiplomaten är med rätta upprörd eftersom hans kompakta Volkswagen SUV Tiguan med en 1,4 liters 90 kW bensinmotor bara har 90 000 kilometer under bältet och regelbundet servas. Problemet med att motorn gick ojämnt hade inträffat tidigare. Vid den tiden togs Tiguan till en verkstad på Balkan, där diplomaten genomförde en affärsresa. Felet verkar då vara åtgärdat, men tillbaka i Wien sprattlar motorn igen. Tiguan hamnar äntligen i Georg Ringseis verkstad på Schwarzenbergplatz, som är specialiserad på fordonselektrik.
En diagnostisk thriller börjar.
- Das Diagnosegerät meldet Verbrennungsaussetzer und einen mechanischen Fehler in der Hochdruckpumpe des Direkteinspritzers. Ringseis vermutet die Ursache zunächst beim Niederdrucksensor, der möglichweise falsche Druckwerte an das Steuergerät liefert.
- Der Niederdrucksensor wird getauscht, doch das Problem bleibt bestehen. Danach wird auch der Hochdrucksensor getauscht – leider ohne Erfolg.
- Nach Rücksprache mit VW-Experten – „sehr kooperative Leute“, so Ringseis – erhält er den Hinweis, dass an derartigen Störungen oft ein schadhaftes Regelventil der Hochdruckpumpe schuld ist.
- Das Ventil kann nur gemeinsam mit der Pumpe ersetzt werden, der Tausch wird durchgeführt. Nun läuft der Motor zwar etwas besser, doch von einem runden Motorlauf kann noch immer keine Rede sein.
- Nun geraten Kurbelwellen- und Nockenwellensensor ins Fadenkreuz des Mechanikers. Er entdeckt beim Vergleich der Ersatzteilnummern, dass in der Werkstatt am Balkan offenbar ein falscher Kurbelwellensensor verbaut wurde. „Die haben den offenbar gerade auf Lager gehabt und sogar den Stecker umgebaut, damit er hineinpasst“, stellt Ringseis fest.
- In der Annahme, die Wurzel des Problems gefunden zu haben, tauscht er den Kurbelwellensensor inklusive Stecker gegen ein Original-Ersatzteil aus. Doch es ist wie verhext: Der Fehler bleibt hartnäckig bestehen.
- Nun werden sämtliche elektrische Leitungen zum Motorsteuergerät überprüft – ohne Erfolg. Erst die Analyse der Steuerzeiten zeigt klare Abweichungen von den Normwerten und damit eine weitere mögliche Fehlerursache.
- Tatsächlich stellt sich schließlich heraus, dass die Steuerkette verschlissen und gedehnt ist – ein Fehler, der vom Diagnosegerät nicht angezeigt wird. Mit dem Austausch der Kette inklusive Spannrollen und Führungen ist das Problem schließlich behoben, der Fall gelöst.
Kommentar från Peter Seipel:
Neddragning med konsekvenser
På grund av sin frekvens har motorskador i Volkswagen-modeller på grund av för tidigt slitna kamkedjor redan gjort det i populära medier som den tyska tidningen Auto Bild och nyhetsportalen ntv.
Många ägare av Golf-, Touran- och Tiguan-modeller som drivs av 1,4-liters TSI-motorer får utlopp för sin ilska med en flod av brev till redaktören. Kamkedjor ska faktiskt hålla under motorns livslängd och erbjuder därför en fördel jämfört med kamremmarna som måste bytas ut efter cirka 70 000 kilometer.
Faktum är att tillverkarna av konkurrensskäl försöker uppnå en hållbarhet på sina motorer på minst 250 000 kilometer med minsta möjliga materialutgifter. Särskilt de "downsized" turboladdade bensinmotorerna blir allt mindre och lättare.
Att lastgränsen för det använda materialet då och då överskrids upptäcks tyvärr först efter marknadslanseringen, vilket var fallet med en utsliten kamkedja.



