VW buss med girblokkering
Den gjenstridige DSG-en til en VW Bus Multivan 4motion ender opp hos den Kärnten-girspesialisten Manfred Jonach.

VW buss med girblokkering
En ti år gammel VW Bus Multivan med firehjulsdrift og dobbelclutch girkasse hadde allerede 310.000 kilometer på klokka da den skulle til verksted med girproblemer. Der kobles bussen til en universell tester, som viser feilmeldingen "Clutch 1 lukkes utilsiktet". Verkstedet er for tiden mer enn opptatt med bestillinger. Hun utvider DSG-en og leverer den til Manfred Jonach, som driver et bilverksted som spesialiserer seg på transmisjonsreparasjoner i Wernberg-kommunen i Kärnten. Det er her en ny diagnostisk krimhistorie starter.
- Jonach zerlegt das DSG zwecks Befundung und kann auf den ersten Blick keine offensichtlichen Fehler entdecken.
- Bei genauerer Untersuchung zeigt sich anhand von Verschleißspuren, dass der Ringträger der Kupplung mit dem stehenden Gehäuse kollidiert.
- Jonach bittet die Werkstatt, die ihm das Getriebe geliefert hat, um nähere Auskünfte über eine mögliche Ursache. Er erfährt, dass der VW Bus offenbar längere Zeit mit defektem Zweimassenschwungrad betrieben worden ist.
- Der Spezialist glaubt, den Fehler gefunden zu haben und erneuert zunächst das Pilotlager des Zweimassenschwungrades. Da es keine Ersatzteile für das DSG-Gehäuse gibt, weil der Hersteller im Falle eines Defektes nur den (teuren) Komplett-Austausch empfiehlt, verbaut Jonach den intakten Teil eines gebrauchten Gehäuses.
- Außerdem ersetzt er die Kupplung, die Mechatronik sowie kleinere Verschleißteile, baut das Getriebe wieder zusammen und bringt es der Werkstatt zurück.
- Nach einem halben Tag erhält er den Anruf, dass das DSG bei der Probefahrt erneut seinen Geist aufgegeben hat und nur noch die ungeraden Gänge schaltet.
- Jonach ist um seinen guten Ruf als Getriebedoktor besorgt und lässt den VW Bus in seine Werkstatt schleppen. Nach Rücksprache erfährt er, dass der Besitzer des Multivan eine Almhütte betreibt und hauptsächlich auf Bergstraßen unterwegs ist, wobei immer nur die ersten drei Gänge des DSG beansprucht werden.
- Er nimmt das Getriebe erneut auseinander, überprüft sorgfältig nochmals alle Lager und stellt fest, dass aufgrund der einseitigen Beanspruchung der Sitz des Eingangswellenlagers im Gehäuse ausgeschlagen ist. Jonach weiß aus Erfahrung, dass dieses Radialspiel bei erhöhter Temperatur im Fahrbetrieb größer wird. Die Ursache der Kollision des Ringträgers an der Dichtungshülse der Kupplung ist damit gefunden.
Siden verken inngående aksellager eller hylse og husdelen er tilgjengelige som reservedeler, setter Jonach ut for å se etter en brukt, men intakt erstatningsgirkasse. På en internasjonal reservedelsbørs fant han et passende tilbud fra Spania, som han til slutt fikk Multivan på veien med igjen. Diagnostisk kriminalitet oppklart.
Saken som er beskrevet her viser at spørsmålet om formålet med et kjøretøy kan gi verdifull informasjon om årsaken til mangelen. VW Multivan T5 er utstyrt med en automatisert dobbelclutch girkasse med syv gir og en startclutch i et oljebad. Hvis denne girkassen betjenes nesten utelukkende i de tre første girene, er lagerslitasje på grunn av ensidig belastning uunngåelig. Henvendelser med tyske kolleger avdekket at det aldri hadde vært en sammenlignbar sak. Manfred Jonach, som går til bunns i hver feil med ambisjon og nitid, lærte mye av denne diagnostiske kriminalromanen. Selv om han selv måtte tåle et stort tap i form av tid og et lite pengebeløp, er hovedsaken: Kunden er fornøyd og Jonachs rykte som transmisjonsspesialist er gjenopprettet.