VW autobus s blokadom mjenjača
Tvrdoglavi DSG VW Bus Multivan 4motion završava kod koruškog stručnjaka za prijenose Manfreda Jonacha.

VW autobus s blokadom mjenjača
Deset godina star VW Bus Multivan s pogonom na sve kotače i mjenjačem s dvostrukom spojkom već je imao 310.000 kilometara na satu kada je morao otići u radionicu s problemima s mjenjačem. Tamo je autobus spojen na univerzalni tester, koji prikazuje poruku o pogrešci "Kvačilo 1 se nenamjerno zatvara". Radionica je trenutno više nego zauzeta narudžbama. Ona proširuje DSG i isporučuje ga Manfredu Jonachu, koji vodi auto radionicu specijaliziranu za popravke mjenjača u koruškoj općini Wernberg. Tu počinje novi dijagnostički krimić.
- Jonach zerlegt das DSG zwecks Befundung und kann auf den ersten Blick keine offensichtlichen Fehler entdecken.
- Bei genauerer Untersuchung zeigt sich anhand von Verschleißspuren, dass der Ringträger der Kupplung mit dem stehenden Gehäuse kollidiert.
- Jonach bittet die Werkstatt, die ihm das Getriebe geliefert hat, um nähere Auskünfte über eine mögliche Ursache. Er erfährt, dass der VW Bus offenbar längere Zeit mit defektem Zweimassenschwungrad betrieben worden ist.
- Der Spezialist glaubt, den Fehler gefunden zu haben und erneuert zunächst das Pilotlager des Zweimassenschwungrades. Da es keine Ersatzteile für das DSG-Gehäuse gibt, weil der Hersteller im Falle eines Defektes nur den (teuren) Komplett-Austausch empfiehlt, verbaut Jonach den intakten Teil eines gebrauchten Gehäuses.
- Außerdem ersetzt er die Kupplung, die Mechatronik sowie kleinere Verschleißteile, baut das Getriebe wieder zusammen und bringt es der Werkstatt zurück.
- Nach einem halben Tag erhält er den Anruf, dass das DSG bei der Probefahrt erneut seinen Geist aufgegeben hat und nur noch die ungeraden Gänge schaltet.
- Jonach ist um seinen guten Ruf als Getriebedoktor besorgt und lässt den VW Bus in seine Werkstatt schleppen. Nach Rücksprache erfährt er, dass der Besitzer des Multivan eine Almhütte betreibt und hauptsächlich auf Bergstraßen unterwegs ist, wobei immer nur die ersten drei Gänge des DSG beansprucht werden.
- Er nimmt das Getriebe erneut auseinander, überprüft sorgfältig nochmals alle Lager und stellt fest, dass aufgrund der einseitigen Beanspruchung der Sitz des Eingangswellenlagers im Gehäuse ausgeschlagen ist. Jonach weiß aus Erfahrung, dass dieses Radialspiel bei erhöhter Temperatur im Fahrbetrieb größer wird. Die Ursache der Kollision des Ringträgers an der Dichtungshülse der Kupplung ist damit gefunden.
Budući da ni ležaj ulazne osovine ni rukavac i dio kućišta nisu dostupni kao rezervni dijelovi, Jonach kreće u potragu za rabljenim, ali netaknutim zamjenskim mjenjačem. Na međunarodnoj burzi rezervnih dijelova našao je odgovarajuću ponudu iz Španjolske, s kojom je konačno vratio Multivan na cestu. Dijagnostički zločin riješen.
Ovdje opisani slučaj pokazuje da pitanje namjene vozila može pružiti vrijedne informacije o uzroku kvara. VW Multivan T5 opremljen je automatiziranim mjenjačem s dvostrukom spojkom sa sedam stupnjeva prijenosa i startnom spojkom u uljnoj kupki. Ako ovaj prijenos radi gotovo isključivo u prva tri stupnja prijenosa, trošenje ležaja zbog jednostranog opterećenja je neizbježno. Upiti kod njemačkih kolega otkrili su da nikada nije postojao usporediv slučaj. Manfred Jonach, koji ambiciozno i pedantno dolazi do dna svake greške, puno je naučio iz ovog dijagnostičkog kriminalističkog romana. Iako je i sam morao pretrpjeti velike gubitke u vremenu i malo novca, najvažnije je: kupac je zadovoljan i Jonachu je vraćen ugled stručnjaka za prijenose.