VW buss ülekande ummistusega

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VW Bus Multivan 4motioni kangekaelne DSG jõuab Kärnteni käigukastispetsialisti Manfred Jonachile.

Das bockige DSG eines VW Bus Multivan 4motion landet beim Kärntner Getriebespezialisten Manfred Jonach.
VW Bus Multivan 4motioni kangekaelne DSG jõuab Kärnteni käigukastispetsialisti Manfred Jonachile.

VW buss ülekande ummistusega

Kümneaastasel nelikveo ja topeltsiduriga käigukastiga VW Bus Multivanil oli kella peal juba 310 000 kilomeetrit, kui see pidi käigukastiprobleemidega töökotta minema. Seal on siin ühendatud universaalse testeriga, mis kuvab veateate “Sidur 1 sulgub tahtmatult”. Töökoda on praegu tellimustega rohkem kui hõivatud. Ta laiendab DSG-d ja tarnib selle Manfred Jonachile, kes juhib Kärnteni Wernbergi vallas käigukasti remondile spetsialiseerunud autotöökoda. Siit saab alguse uus diagnostiline krimilugu.

  1. Jonach zerlegt das DSG zwecks Befundung und kann auf den ersten Blick keine offensichtlichen Fehler entdecken.
  2. Bei genauerer Untersuchung zeigt sich anhand von Verschleißspuren, dass der Ringträger der Kupplung mit dem stehenden Gehäuse kollidiert.
  3. Jonach bittet die Werkstatt, die ihm das Getriebe geliefert hat, um nähere Auskünfte über eine mögliche Ursache. Er erfährt, dass der VW Bus offenbar längere Zeit mit defektem Zweimassenschwungrad betrieben worden ist.
  4. Der Spezialist glaubt, den Fehler gefunden zu haben und erneuert zunächst das Pilotlager des Zweimassenschwungrades. Da es keine Ersatzteile für das DSG-Gehäuse gibt, weil der Hersteller im Falle eines Defektes nur den (teuren) Komplett-Austausch empfiehlt, verbaut Jonach den intakten Teil eines gebrauchten Gehäuses.
  5. Außerdem ersetzt er die Kupplung, die Mechatronik sowie kleinere Verschleißteile, baut das Getriebe wieder zusammen und bringt es der Werkstatt zurück.
  6. Nach einem halben Tag erhält er den Anruf, dass das DSG bei der Probefahrt erneut seinen Geist aufgegeben hat und nur noch die ungeraden Gänge schaltet.
  7. Jonach ist um seinen guten Ruf als Getriebedoktor besorgt und lässt den VW Bus in seine Werkstatt schleppen. Nach Rücksprache erfährt er, dass der Besitzer des Multivan eine Almhütte betreibt und hauptsächlich auf Bergstraßen unterwegs ist, wobei immer nur die ersten drei Gänge des DSG beansprucht werden. 
  8. Er nimmt das Getriebe erneut auseinander, überprüft sorgfältig nochmals alle Lager und stellt fest, dass aufgrund der einseitigen Beanspruchung der Sitz des Eingangswellenlagers im Gehäuse ausgeschlagen ist. Jonach weiß aus Erfahrung, dass dieses Radialspiel bei erhöhter Temperatur im Fahrbetrieb größer wird. Die Ursache der Kollision des Ringträgers an der Dichtungshülse der Kupplung ist damit gefunden.

Kuna ei sisendvõlli laager ega hülss ja korpuse osa pole varuosadena saadaval, asub Jonach otsima kasutatud, kuid terve asenduskäigukasti. Rahvusvahelisel varuosade vahetusel leidis ta sobiva pakkumise Hispaaniast, millega sai Multivani lõpuks teele tagasi. Diagnostiline kuritegu lahendatud.

Siin kirjeldatud juhtum näitab, et küsimus sõiduki otstarbest võib anda väärtuslikku teavet vea põhjuse kohta. VW Multivan T5 on varustatud seitsme käiguga automatiseeritud topeltsiduriga käigukasti ja õlivannis käivitussiduriga. Kui seda jõuülekannet kasutatakse peaaegu eranditult esimesel kolmel käigul, on ühepoolsest koormusest tingitud laagrite kulumine vältimatu. Uurides Saksa kolleegidega selgus, et võrreldavat juhtumit pole kunagi olnud. Manfred Jonach, kes jõuab ambitsioonikuse ja täpsusega iga vea lõpuni, õppis sellest diagnostilisest kriminaalromaanist palju. Kuigi ta ise pidi taluma suure kaotuse ajaliselt ja väikese rahasummaga, on peamine: klient on rahul ja Jonachi maine ülekandespetsialistina on taastunud.