Toyota RAV4: tab af tryk i dækket
En fire år gammel TOYOTA RAV4 kommer ind på værkstedet med advarselslampen tændt, hvilket indikerer et tryktab i et dæk. Reparationen, som oprindeligt virkede enkel, bliver til en kompleks fejlfindingsproces.

Toyota RAV4: tab af tryk i dækket

Den regelmæssigt servicerede Toyota RAV4 gennemførte sine første 35.000 kilometer uden problemer, da advarselslampen for dæktryksovervågning en dag tændte. Chaufføren kører til nærmeste tankstation, tjekker alle dæk for den angivne værdi og fylder luft efter behov. Mens hun fortsætter med at køre, melder systemet dog igen om tryktab, så hun ikke bliver skånet for en tur på det værksted, hun har tillid til. Den wienske biltekniker Georg Ringseis tager fat på sagen og befinder sig hurtigt uventet midt i en diagnostisk krimi igen.

- Nach einer Überprüfung des Luft drucks an allen Reifen wird das linke Vorderrad als Übeltäter ausgemacht. Der nötige Druck von 2,1 Bar war auf 1,6 Bar gefallen. Das Rad wird demontiert und in ein Wasserbad gelegt, um einen eventuellen Schaden zu erkennen.
- Da keine Luft blasen aufsteigen, vermutet der Kfz-Techniker die Ursache des Problems bei einem falsch eingestellten Ventilsitz und zieht diesen mit einem Schraubenschlüssel nach.
- Tatsächlich scheint der Reifen die frisch aufgefüllte Luft nun zu halten. Ringseis kontrolliert mit einem Testgerät, ob die RDKS- Sensoren ordnungsgemäß funktionieren und erhält dafür die Bestätigung.
- Das RDKS wird zurückgesetzt und die Kundin holt ihren Wagen ab. Nach ein paar Tagen klopft sie jedoch erneut mit demselben Problem an das Werkstattt or. Im Stadtverkehr hat zwar alles bestens funktioniert, doch als sie aufs Land hinausfuhr, leuchtete die RDKS-Warnlampe wieder auf.
"Batterierne installeret i dæktrykssensorerne burde faktisk holde hele dækkets levetid, men nogle gange får du også overraskelser her."

- Der Kfz-Techniker vermutet nun, dass Schmutz zwischen Reifen und Felge bei höheren Geschwindigkeiten zu einem Druckverlust führt, reinigt die Felge und bringt sicherheitshalber ein Dichtmittel auf. Beim anschließenden Wasserbadtest erweist sich das Rad als absolut luftdicht – Problem gelöst, jedoch nur scheinbar.
- Drei Tage später steht der RAV4 wieder mit leuchtender RDKS-Lampe in der Werkstatt . Nun nimmt Georg Ringseis das Ventil genauer unter die Lupe und kontrolliert es auf Verschmutzungen. Als er den Drehmomentschlüssel ansetzt, stellt er fest, dass es mit nur 3 Newtonmetern angezogen ist, obwohl 4 Nm vorgeschrieben sind.
- Der Kfz-Techniker zieht den Ventilsitz um das entscheidende Quäntchen nach, und tatsächlich hält der Reifen nun dauerhaft den erforderlichen Luftdruck – Fall gelöst.
Lille årsag, stor virkning
Flere og flere funktioner og parametre i køretøjet bliver brugtSensorerovervåger dine dataStyre enhedersende. Hvis der er afvigelser fra standardværdierne, lyser en advarselslampe, men årsagen til defekten forbliver ofte uklar. De elektroniske"Livvagter"af køretøjet er særligt overvældet, når - som i denne diagnostiske thriller - fejlen er rent mekanisk.
Sådan var det skruet sammenVentilsædeDa cyklen blev leveret var den tilsyneladende kun spændt i hånden og ikke med en skruenøgle og forårsagede den irriterende defekt. Et lille ryk med momentnøglen løste problemet.
Den nødvendige kraft på en Newtonmeter svarer til den indsats, der kræves for at løfte en 100 grams chokoladebar en meter høj.
– Peter Seipel