Porsche 911: defekt i nyckeln

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am und aktualisiert am

En 13-årig Porsche 911 hamnar i Josef Barbachs verkstad med ett ovanligt problem: komfortfunktionerna individuellt programmerade i fordonsnyckeln håller på att bli galna.

Ein 13 Jahre alter Porsche 911 landet in der Werkstatt von Josef Barbach mit einem ungewöhnlichen Problem: Die im Fahrzeugschlüssel individuell programmierten Komfortfunktionen spielen verrückt.
En 13-årig Porsche 911 hamnar i Josef Barbachs verkstad med ett ovanligt problem: komfortfunktionerna individuellt programmerade i fordonsnyckeln håller på att bli galna.

Porsche 911: defekt i nyckeln

Die Porsche-Spezialisten: Helga Barbach und ihr Vater Josef.
Die Porsche-Spezialisten: Helga Barbach und ihr Vater Josef.
© Peter Seipel / ÖWV

I de högre utrustningsvarianterna av Porsche 997, som är det interna modellnamnet för 911:an tillverkad från 2004 till slutet av 2012, kan sittläge, ratthöjd, spegelinställning och även radiostationen anpassas till förarens behov och personliga smak via fordonsnyckelprogrammering. Inställningarna görs automatiskt när du låser upp den – förutsatt att systemet fungerar som det ska. Men 997:an, som en dag hamnar i Porsche-specialisten Josef Barbachs verkstad i Bad Vöslau, vägrar envist att följa de programmerade kontrollkommandona och sätter sätena, speglarna och ratten i ett läge som kräver att föraren – minst sagt – gör akrobatiska vridningar när han sätter sig. Inställningarna kan enkelt korrigeras manuellt, men den mödosamma proceduren upprepas varje gång sportbilen startas om. Eftersom 911 bara nyligen hade köpts som en begagnad bil, tog dess nya ägare tillbaka den till återförsäljaren. Han försöker lösa problemet i den interna verkstaden. När han inte lyckas tar han sportbilen till Josef Barbach, en mästare i bilar som specialiserat sig på det traditionella tyska märket och driver en fristående verkstad i Bad Vöslau. En diagnostisk thriller börjar.

  • Erstdiagnose: Der Porsche ist mit zwei Schlüsseln ausgestattet, die nach den Vorlieben verschiedener Lenker individuell programmiert werden können. Doch beim Aufsperren mit Schlüssel 1 fährt der Sitz automatisch weit nach vorne und muss vom Lenker vor dem Einsteigen per Knopfdruck in die passende Position nach hinten gefahren werden. Beim Aufsperren mit Schlüssel 2 passiert das Gegenteil – der Sitz fährt weit zurück und muss manuell nach vorne gefahren werden.
  • Der Kfz Meister versucht mehrmals, die Schlüssel nach den Vorschriften der Bedienungsanleitung neu zu programmieren. Er steckt Schlüssel 1 in das Zündschloss, stellt manuell die gewünschte Sitz-, Lenkrad- und Spiegelposition ein und drückt gleichzeitig die Memory- und Schlüsseltasten in der Türverkleidung. Fazit: Die falschen Einstellungen bleiben erhalten.
  • Das Diagnosegerät wird angeschlossen, der Fehlerspeicher ausgelesen – kein Fehler wird angezeigt. Der naheliegende Verdacht: Ein Karosseriesteuergerät ist defekt und muss getauscht werden.
  • Josef Barbachs Tochter Helga, die im Familienbetrieb mitarbeitet, wagt zuvor noch einen Versuch. Mit Schlüssel 1 im Zündschloss programmiert sie den Fahrersitz auf die vorderste, mit Schlüssel 2 auf die hinterste Position. Dabei stellt sich heraus, dass der Sitz nach dem Aufsperren mit beiden Schlüsseln in genau die gegenteilige als die einprogrammierte Position fährt.
  • Helga Barbach findet dafür die einzig logische Erklärung: Die Schlüsselelektronik muss vertauscht worden sein. Die kleine Platine wird beim Batteriewechsel aus dem Schlüssel genommen, und wenn dies bei beiden Schlüsseln zugleich gemacht wird, kann es passieren, dass die Platinen danach verkehrt wieder eingesetzt werden. Helga Barbach tauscht kurzerhand die Platinen aus, das Problem ist behoben, der Fall gelöst.

 

Kommentar: Komfort kommer först

 

Tyvärr är bara ett fåtal reparationsfall som involverar fordonselektronik lika lätta att lösa som det nuvarande diagnostiska mysteriet.  I fordon i lyxklassen sköts funktioner som fordonsbelysning, vindrutetorkare, startspärr, fjärrnyckel, klimatanläggning, automatisk start-stopp eller däcktrycksövervakning av flera karossstyrenheter. Dessa kommunicerar med varandra och även med de elektroniska komponenterna via ett BUS-system. Eftersom detta komplexa nätverk inte gör det lättare att hitta ett eventuellt fel, går en aktuell trend i fordonsutvecklingen mot en enda central karossstyrenhet. Fördelen: Detta kan bearbeta en mycket större mängd data mycket snabbare och spara ledningsmattor och vikt. De BUS-system som vanligtvis används idag som CAN, FlexRay, LIN eller MOST ska ersättas av det kraftfulla Ethernet, som tillåter en dataöverföringsvolym på 100 Mbit/s mellan nätverkets noder. Vi kan bara hoppas att de nya, kraftfulla omborddatorerna också kommer att vara tillräckligt skyddade mot hackerattacker.