Porsche 911: defekt i nøkkelen

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am und aktualisiert am

En 13 år gammel Porsche 911 havner på Josef Barbachs verksted med et uvanlig problem: komfortfunksjonene individuelt programmert i kjøretøynøkkelen går amok.

Ein 13 Jahre alter Porsche 911 landet in der Werkstatt von Josef Barbach mit einem ungewöhnlichen Problem: Die im Fahrzeugschlüssel individuell programmierten Komfortfunktionen spielen verrückt.
En 13 år gammel Porsche 911 havner på Josef Barbachs verksted med et uvanlig problem: komfortfunksjonene individuelt programmert i kjøretøynøkkelen går amok.

Porsche 911: defekt i nøkkelen

Die Porsche-Spezialisten: Helga Barbach und ihr Vater Josef.
Die Porsche-Spezialisten: Helga Barbach und ihr Vater Josef.
© Peter Seipel / ÖWV

I de høyere utstyrsvariantene av Porsche 997, som er det interne modellnavnet for 911 produsert fra 2004 til slutten av 2012, kan sitteposisjonen, ratthøyden, speilinnstillingen og til og med radiostasjonen justeres til førerens behov og personlige smak via nøkkelprogrammering. Innstillingene gjøres automatisk når du låser den opp – forutsatt at systemet fungerer som det skal. Men 997, som en dag havner på verkstedet til Porsche-spesialisten Josef Barbach i Bad Vöslau, nekter hardnakket å følge de programmerte kontrollkommandoene og setter setene, speilene og rattet i en posisjon som krever at sjåføren – for å si det mildt – gjør akrobatiske vridninger når han setter seg. Innstillingene kan enkelt korrigeres manuelt, men den møysommelige prosedyren gjentas hver gang sportsbilen startes på nytt. Siden 911 bare nylig ble kjøpt som bruktbil, tok den nye eieren den tilbake til forhandleren. Han prøver å løse problemet i det interne verkstedet. Når han ikke lykkes, tar han sportsbilen til Josef Barbach, en bilmester som spesialiserer seg på det tradisjonelle tyske merket og driver et uavhengig verksted i Bad Vöslau. En diagnostisk krimthriller begynner.

  • Erstdiagnose: Der Porsche ist mit zwei Schlüsseln ausgestattet, die nach den Vorlieben verschiedener Lenker individuell programmiert werden können. Doch beim Aufsperren mit Schlüssel 1 fährt der Sitz automatisch weit nach vorne und muss vom Lenker vor dem Einsteigen per Knopfdruck in die passende Position nach hinten gefahren werden. Beim Aufsperren mit Schlüssel 2 passiert das Gegenteil – der Sitz fährt weit zurück und muss manuell nach vorne gefahren werden.
  • Der Kfz Meister versucht mehrmals, die Schlüssel nach den Vorschriften der Bedienungsanleitung neu zu programmieren. Er steckt Schlüssel 1 in das Zündschloss, stellt manuell die gewünschte Sitz-, Lenkrad- und Spiegelposition ein und drückt gleichzeitig die Memory- und Schlüsseltasten in der Türverkleidung. Fazit: Die falschen Einstellungen bleiben erhalten.
  • Das Diagnosegerät wird angeschlossen, der Fehlerspeicher ausgelesen – kein Fehler wird angezeigt. Der naheliegende Verdacht: Ein Karosseriesteuergerät ist defekt und muss getauscht werden.
  • Josef Barbachs Tochter Helga, die im Familienbetrieb mitarbeitet, wagt zuvor noch einen Versuch. Mit Schlüssel 1 im Zündschloss programmiert sie den Fahrersitz auf die vorderste, mit Schlüssel 2 auf die hinterste Position. Dabei stellt sich heraus, dass der Sitz nach dem Aufsperren mit beiden Schlüsseln in genau die gegenteilige als die einprogrammierte Position fährt.
  • Helga Barbach findet dafür die einzig logische Erklärung: Die Schlüsselelektronik muss vertauscht worden sein. Die kleine Platine wird beim Batteriewechsel aus dem Schlüssel genommen, und wenn dies bei beiden Schlüsseln zugleich gemacht wird, kann es passieren, dass die Platinen danach verkehrt wieder eingesetzt werden. Helga Barbach tauscht kurzerhand die Platinen aus, das Problem ist behoben, der Fall gelöst.

 

Kommentar: Komfort kommer først

 

Dessverre er det bare noen få reparasjonssaker som involverer kjøretøyelektronikk som er like enkle å løse som det nåværende diagnostiske mysteriet.  I kjøretøy i luksusklassen styres funksjoner som kjøretøybelysning, vindusviskere, startsperre, fjernkontroll, klimakontroll, automatisk start-stopp eller dekktrykkovervåking av flere karosserikontrollenheter. Disse kommuniserer med hverandre og også med de elektroniske komponentene via et BUS-system. Siden dette komplekse nettverket ikke gjør det lettere å finne en mulig feil, går en nåværende trend i kjøretøyutviklingen mot en enkelt sentral kroppskontrollenhet. Fordelen: Dette kan behandle en mye større mengde data mye raskere og spare ledningsnett og vekt. BUS-systemene som vanligvis brukes i dag som CAN, FlexRay, LIN eller MOST skal erstattes av det kraftige Ethernet, som tillater et dataoverføringsvolum på 100 Mbit/s mellom nodene i nettverket. Vi kan bare håpe at de nye, kraftige innebygde datamaskinene også vil være tilstrekkelig beskyttet mot hackerangrep.