Porsche 911: defekt võtmel

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am und aktualisiert am

13-aastane Porsche 911 satub Josef Barbachi töökotta ebatavalise probleemiga: sõiduki võtmesse individuaalselt programmeeritud mugavusfunktsioonid lähevad hulluks.

Ein 13 Jahre alter Porsche 911 landet in der Werkstatt von Josef Barbach mit einem ungewöhnlichen Problem: Die im Fahrzeugschlüssel individuell programmierten Komfortfunktionen spielen verrückt.
13-aastane Porsche 911 satub Josef Barbachi töökotta ebatavalise probleemiga: sõiduki võtmesse individuaalselt programmeeritud mugavusfunktsioonid lähevad hulluks.

Porsche 911: defekt võtmel

Die Porsche-Spezialisten: Helga Barbach und ihr Vater Josef.
Die Porsche-Spezialisten: Helga Barbach und ihr Vater Josef.
© Peter Seipel / ÖWV

Porsche 997 kõrgema varustusega variantides, mis on 2004. aastast kuni 2012. aasta lõpuni toodetud 911 sisemudeli nimi, saab istumisasendit, rooli kõrgust, peeglite seadistust ja isegi raadiojaama sõiduki võtme programmeerimise abil reguleerida vastavalt juhi vajadustele ja isiklikule maitsele. Seadistused tehakse selle avamisel automaatselt – eeldusel, et süsteem töötab nii nagu peab. Kuid 997, mis ühel päeval Porsche spetsialisti Josef Barbachi töökotta Bad Vöslaus satub, keeldub kangekaelselt programmeeritud juhtkäsklusi täitmast ning seab istmed, peeglid ja rooli asendisse, mis nõuab juhilt – pehmelt öeldes – istmele võtmisel akrobaatilisi moonutusi. Seadeid saab hõlpsasti käsitsi korrigeerida, kuid töömahukas protseduur kordub iga kord, kui sportauto taaskäivitatakse. Kuna 911 oli alles hiljuti kasutatud autona ostetud, viis selle uus omanik selle edasimüüjale tagasi. Ta püüab probleemi lahendada majasiseses töökojas. Kui see ei õnnestu, viib ta sportauto Josef Barbachi, traditsioonilisele Saksa margile spetsialiseerunud automeistrile, kes juhib Bad Vöslaus iseseisvat töökoda. Algab diagnostiline krimipõnevik.

  • Erstdiagnose: Der Porsche ist mit zwei Schlüsseln ausgestattet, die nach den Vorlieben verschiedener Lenker individuell programmiert werden können. Doch beim Aufsperren mit Schlüssel 1 fährt der Sitz automatisch weit nach vorne und muss vom Lenker vor dem Einsteigen per Knopfdruck in die passende Position nach hinten gefahren werden. Beim Aufsperren mit Schlüssel 2 passiert das Gegenteil – der Sitz fährt weit zurück und muss manuell nach vorne gefahren werden.
  • Der Kfz Meister versucht mehrmals, die Schlüssel nach den Vorschriften der Bedienungsanleitung neu zu programmieren. Er steckt Schlüssel 1 in das Zündschloss, stellt manuell die gewünschte Sitz-, Lenkrad- und Spiegelposition ein und drückt gleichzeitig die Memory- und Schlüsseltasten in der Türverkleidung. Fazit: Die falschen Einstellungen bleiben erhalten.
  • Das Diagnosegerät wird angeschlossen, der Fehlerspeicher ausgelesen – kein Fehler wird angezeigt. Der naheliegende Verdacht: Ein Karosseriesteuergerät ist defekt und muss getauscht werden.
  • Josef Barbachs Tochter Helga, die im Familienbetrieb mitarbeitet, wagt zuvor noch einen Versuch. Mit Schlüssel 1 im Zündschloss programmiert sie den Fahrersitz auf die vorderste, mit Schlüssel 2 auf die hinterste Position. Dabei stellt sich heraus, dass der Sitz nach dem Aufsperren mit beiden Schlüsseln in genau die gegenteilige als die einprogrammierte Position fährt.
  • Helga Barbach findet dafür die einzig logische Erklärung: Die Schlüsselelektronik muss vertauscht worden sein. Die kleine Platine wird beim Batteriewechsel aus dem Schlüssel genommen, und wenn dies bei beiden Schlüsseln zugleich gemacht wird, kann es passieren, dass die Platinen danach verkehrt wieder eingesetzt werden. Helga Barbach tauscht kurzerhand die Platinen aus, das Problem ist behoben, der Fall gelöst.

 

Kommentaar: mugavus on esikohal

 

Kahjuks on vaid üksikuid sõiduki elektroonikaga seotud remondijuhtumeid sama lihtne lahendada kui praegune diagnostikamüsteerium.  Luksusklassi sõidukitel juhivad selliseid funktsioone nagu sõiduki valgustus, klaasipuhastid, immobilisaator, kaugjuhtimispult, kliimaseade, automaatne start-stopp või rehvirõhu jälgimine mitme kere juhtseadme poolt. Need suhtlevad omavahel ja ka elektrooniliste komponentidega siinisüsteemi kaudu. Kuna see keerukas võrgustik ei muuda võimaliku vea leidmist lihtsamaks, on praegune suund sõidukite arenduses ühe keskse kere juhtseadme poole. Eelis: see võib töödelda palju suuremat andmemahtu palju kiiremini ja säästa kaablikimbu ja kaalu. Tänapäeval levinud BUS-süsteemid, nagu CAN, FlexRay, LIN või MOST, tuleb asendada võimsa Ethernetiga, mis võimaldab andmeedastust võrgu sõlmede vahel 100 Mbit/s. Jääb vaid loota, et uued võimsad pardaarvutid on ka häkkerite rünnakute eest piisavalt kaitstud.