MINI One: Interná chyba
Nemecké BMW Mini One nemá nálepku HU, pretože nefunguje zámok stĺpika riadenia.

MINI One: Interná chyba
NOVINKA: Diagnostický podcast zločinu
Diagnostické kriminálne romány sú teraz k dispozícii aj ako séria podcastov na počúvanie. V tomto podcaste pre profesionálov z dielne sa ponoríme hlboko do najzaujímavejších a najneobvyklejších prípadov automobilovej diagnostiky. Vyskúšajte, ako skúsení technici riešia zložité problémy a odhaľujú neočakávané príčiny.
BMW Mini One 1.6i R56 s kódom motora N16 B16 A má ako každý rok už 14 rokov, keď je odvezené na generálnu kontrolu HU, čo zodpovedá rakúskej kontrole §57a Pickerl. Inšpektori sa pustia do práce a zistia drobné nedostatky a opotrebovanie, ktoré nie je nezvyčajné pre vozidlo vyrobené v roku 2010. Malé auto prejde brzdovou skúškou aj emisnou skúškou na výbornú, predné svetlá riadne svietia a na plechu nie sú žiadne hrdzavé otvory. Ani podvozku nie je čo vytknúť, no pri funkčnej skúške riadenia sa zrazu objaví vážna závada: po vytiahnutí kľúča zo zapaľovania nezapadne zámok volantu. Záver: Nálepka HU sa nevydáva, Mini musí ísť do dielne. Začína sa nový diagnostický kriminálny príbeh.
- Der Mini wird an ein Diagnosegerät mega macs von Hella Gutmann angeschlossen. Dabei zeigt sich, dass im Fehlerspeicher des CAS-Steuergerätes der Wegfahrsperre die Fehler 41141 (Geschwindigkeitssignal – Signal fehlerhaft) und 41130 (Alarmanlagensteuergerät – interner Fehler) gespeichert sind. Auch im DSC Steuergerät zur Fahrdynamikregelung sowie in weiteren Steuergeräten zeigen sich CAN-Bus-Fehler.
- Zuerst löschen die Kfz-Mechaniker sämtliche Fehlerspeicher und überprüfen anschließend die Lenkradsperre. Fazit: Diese funktioniert ordnungsgemäß.
- Nach dem ersten Motorlauf, Zündungsaus und Abziehen des Schlüssels aus dem elektronischen Zündschloss zeigt sich das Problem erneut: Die Lenkradsperre rastet wieder nicht ein. Auch der Fehler 41130 ist erneut gespeichert.
- Das anschließende Zurücksetzen des Fehlerzählers der Lenkradverriegelung mittels mega macs ist wieder nur einmal erfolgreich: Die Lenkradsperre funktioniert zwar, wird aber nach Zündungswechsel nicht erneut aktiviert.
- Die Werkstatt tauscht daraufhin die Lenkungsverriegelung aus, doch leider ohne Erfolg: Das Problem bleibt bestehen, sodass die Mechaniker die Hella-Gutmann-Hotline zu Rate ziehen.
- Der Tipp des Technischen Callcenters: Aufgrund der Fehlersuch-Historie empfiehlt es sich, dem anfangs gespeicherten Fehler zum Geschwindigkeitssignal Beachtung zu schenken. Denn wenn die Geschwindigkeit im CAS-Steuergerät unbekannt ist, wird die Lenkradsperre aus Sicherheitsgründen nicht aktiviert, weil sich das Fahrzeug noch in Bewegung befinden könnte. Eine Aktivierung der Lenkradsperre hätte in diesem Fall katastrophale Folgen.
- Um die Ursache einzugrenzen, raten die Experten von Hella Gutmann zu einer Probefahrt, um eventuelle Fehler im DSC zu ermitteln. Sollte hier (außer dem reinen Datenfehler im CAN-Bus) kein Fehler vorliegen, wäre im nächsten Schritt das Geschwindigkeitssignal vom DSC- zum CAS-Steuergerät zu prüfen.
- Der Mechaniker folgt den Anweisungen und stellt fest, dass das Geschwindigkeitssignal vom DSC zum CAS nicht in Ordnung ist. Bei der Überprüfung der Verkabelung entdeckt er einen Marderbiss am Kabelbaum. Das angriffslustige Tier hatte das Kabel für die Übertragung der Geschwindigkeit beschädigt.
- Nach dem Instandsetzen des Kabels funktioniert die Lenkradsperre wieder ordnungsgemäß, der Diagnosekrimi ist gelöst.
Car Access System (CAS) je ovládacie zariadenie inštalované v mnohých modeloch BMW a Mini, ktoré okrem iného monitoruje prístup do vozidla a reguluje zodpovedajúce komfortné funkcie. Patrí medzi ne identifikácia kľúča, elektronický imobilizér a autorizácia štartovania motora. Okrem toho je riadiaca jednotka CAS hlavnou riadiacou jednotkou pre funkcie ovládača okien, centrálneho zamykania a zámku volantu. Ako každé centrálne riadiace zariadenie, aj CAS je prepojená s ostatnými riadiacimi zariadeniami vo vozidle prostredníctvom kábla, prostredníctvom ktorého dochádza k výmene informácií o správnych alebo chybných funkciách. V opísanom prípade mal rozhnevaný kuna okusovať prepojovací kábel k riadiacej jednotke, ktorá reguluje dynamickú kontrolu stability DSC. Roztomilé chlpaté zvieratko zrejme chcelo zanechať svoju pachovú stopu v motorovom priestore a zistilo, že územie už označil rival. Kuna vo svojom hneve divo pohrýzla a spustila diagnostickú záhadu.