Mercedes SLK: Skrytý skrat
Bežná chyba diabol nešetrí ani súkromné vozidlá zamestnancov ÖAMTC. Na základni Žltých anjelov v Grazi sa rozsvietená kontrolka motora v MERCEDES SLK týka celého tímu vrátane manažéra základne Hannesa Damma.

Mercedes SLK: Skrytý skrat

© Illustration: Cecile M. Lederer | butjabutja.com; Foto: Wikipedia
Elegantný kabriolet, ktorý patrí štajerskému skúšobnému technikovi ÖAMTC, má napriek svojmu pokročilému veku 16 rokov za sebou iba 80 000 kilometrov. Vďaka odborným skúsenostiam majiteľa s manipuláciou s motorovými vozidlami a dodržiavaním predpísaných servisných intervalov je SLK spoľahlivým spoločníkom na letných potulkách. Niet divu, že rozsvietená kontrolka motora akoby prišla z ničoho nič a vyzýva vodiča kabrioletu, aby navštívil dielňu na jeho pracovisku na základni ÖAMTC v Graz-West. Tu sa začína nový diagnostický kriminálny príbeh.
- Das Diagnosegerät zeigt ein unplausibles Signal der Lambdasonde an und meldet zu hohe Abgaswerte.
- Obwohl die Lambdasonde normalerweise etwa die doppelte Kilometerleistung halten sollte, messen die Prüftechniker mittels Oszilloskop eine träge Reaktionszeit des Sensors und tauschen ihn daher aus. Fazit: Das Problem scheint behoben, die Motorkontrollleuchte bleibt dunkel.
- Nach ungefähr 300 Kilometern Fahrt leuchtet die Warnlampe jedoch erneut auf. Beim neuerlichen Werkstattbesuch werden nun sämtliche Leitungen vom Motorsteuergerät zu den Sensoren und Massepunkten kontrolliert. Ein erfahrener Kollege gibt den Tipp, den Nockenwellenversteller genau unter die Lupe zu nehmen, und tatsächlich: Beim Abziehen des Steckers wird an den Kontakten ein schwarzer Ölfilm entdeckt.
- „Offenbar ist das Gehäuse des Nockenwellenverstellers undicht geworden, und das Öl ist durch den Kabelstrang bis in das Motorsteuergerät gelangt“, erklärt Stützpunktleiter Hannes Damm, der sich mittlerweile in den mysteriösen Fall eingeschaltet hat.
Len v ojedinelých prípadoch je príčina chyby priamo v riadiacej jednotke motora.
- Als das Motorsteuergerät geöffnet wird, zeigt sich, dass die Elektronik mit Öl überschwemmt ist, was offenbar einen Kurzschluss zur Folge hatte.
- Sowohl der Nockenwellenversteller als auch das Motorsteuergerät werden getauscht, und auch der verbindende Kabelstrang wird erneuert. Auf einer ersten Probefahrt funktioniert alles reibungslos, die Kontrolllampe bleibt dunkel, der Defekt scheint behoben.
- Doch zu früh gefreut, kurze Zeit später leuchtet das Warnsignal erneut auf. Und schon wieder ist im Fehlerspeicher ein Hinweis auf die Lambdasonde abgelegt.
- Nun nehmen die ÖAMTC-Techniker den Kabelstrang vom Motorsteuergerät zur Lambdasonde unter die Lupe und siehe da: An einer Stelle, die im Motorraum unter der Ansaugbrücke durchgeführt wird, ist die Isolierung eines Kabels aufgrund der lokalen Hitzeentwicklung brüchig geworden und durchgescheuert. Das Kabel wird erneuert und schließlich erlischt die Motorkontrollleuchte dauerhaft. „Nun ist seit etwa 2.000 Kilometer Ruhe“, sagt Hannes Damm. Fall gelöst.
Citlivé spojenia
Niet pochýb o chybnom umiestnení v motorovom priestoreNapájací kábelsú vystavené veľkému zaťaženiu. Veľké výkyvy teplôt, silné vibrácie, nečistoty a vlhkosť spôsobujú v priebehu rokov problémy s plastovou izoláciou. Je to jedno zo štandardných opatrení automobilového technikaElektronické poruchySkontrolujte káblové pripojenia vrátane všetkých zástrčiek a uzemňovacích bodov na starších vozidlách. Skúsení technici ÖAMTC vedia: Len v zriedkavých prípadoch je príčina chyby priamoRiadiaca jednotka motora. Unáhlená výmena drahého komponentu teda neprinesie požadovaný výsledok a zákazník by mal byť ušetrený. Pretože riadiaca jednotka motora je na vás veľmi citlivápokles napätiareaguje v pripojených kábloch, stojí za to sa na ne pozrieť zblízka v pravom zmysle slova.


