Mercedes SLK: Verborgen kortsluiting
De gewone foutenduivel spaart ook de privévoertuigen van ÖAMTC-werknemers niet. Op de basis van de Yellow Angels in Graz heeft het motorwaarschuwingslampje dat gaat branden in een MERCEDES SLK betrekking op het hele team, inclusief basismanager Hannes Damm.

Mercedes SLK: Verborgen kortsluiting

© Illustration: Cecile M. Lederer | butjabutja.com; Foto: Wikipedia
Ondanks de hoge leeftijd van 16 jaar heeft de strakke cabriolet van de Stiermarkse ÖAMTC-testtechnicus slechts 80.000 kilometer op de teller. Dankzij de professionele ervaring van de eigenaar in de omgang met gemotoriseerde voertuigen en het naleven van de voorgeschreven onderhoudsintervallen is de SLK een betrouwbare metgezel op zomerse uitstapjes. Het is geen wonder dat het controlelampje dat gaat branden uit het niets lijkt te komen en de bestuurder van de cabriolet ertoe aanzet de werkplaats op zijn werkplek op de ÖAMTC-basis in Graz-West te bezoeken. Een nieuw diagnostisch misdaadverhaal begint hier.
- Das Diagnosegerät zeigt ein unplausibles Signal der Lambdasonde an und meldet zu hohe Abgaswerte.
- Obwohl die Lambdasonde normalerweise etwa die doppelte Kilometerleistung halten sollte, messen die Prüftechniker mittels Oszilloskop eine träge Reaktionszeit des Sensors und tauschen ihn daher aus. Fazit: Das Problem scheint behoben, die Motorkontrollleuchte bleibt dunkel.
- Nach ungefähr 300 Kilometern Fahrt leuchtet die Warnlampe jedoch erneut auf. Beim neuerlichen Werkstattbesuch werden nun sämtliche Leitungen vom Motorsteuergerät zu den Sensoren und Massepunkten kontrolliert. Ein erfahrener Kollege gibt den Tipp, den Nockenwellenversteller genau unter die Lupe zu nehmen, und tatsächlich: Beim Abziehen des Steckers wird an den Kontakten ein schwarzer Ölfilm entdeckt.
- „Offenbar ist das Gehäuse des Nockenwellenverstellers undicht geworden, und das Öl ist durch den Kabelstrang bis in das Motorsteuergerät gelangt“, erklärt Stützpunktleiter Hannes Damm, der sich mittlerweile in den mysteriösen Fall eingeschaltet hat.
Slechts in de zeldzaamste gevallen ligt de oorzaak van de fout direct in de motorregeleenheid.
- Als das Motorsteuergerät geöffnet wird, zeigt sich, dass die Elektronik mit Öl überschwemmt ist, was offenbar einen Kurzschluss zur Folge hatte.
- Sowohl der Nockenwellenversteller als auch das Motorsteuergerät werden getauscht, und auch der verbindende Kabelstrang wird erneuert. Auf einer ersten Probefahrt funktioniert alles reibungslos, die Kontrolllampe bleibt dunkel, der Defekt scheint behoben.
- Doch zu früh gefreut, kurze Zeit später leuchtet das Warnsignal erneut auf. Und schon wieder ist im Fehlerspeicher ein Hinweis auf die Lambdasonde abgelegt.
- Nun nehmen die ÖAMTC-Techniker den Kabelstrang vom Motorsteuergerät zur Lambdasonde unter die Lupe und siehe da: An einer Stelle, die im Motorraum unter der Ansaugbrücke durchgeführt wird, ist die Isolierung eines Kabels aufgrund der lokalen Hitzeentwicklung brüchig geworden und durchgescheuert. Das Kabel wird erneuert und schließlich erlischt die Motorkontrollleuchte dauerhaft. „Nun ist seit etwa 2.000 Kilometer Ruhe“, sagt Hannes Damm. Fall gelöst.
Gevoelige verbindingen
Geen twijfel over de misplaatsing via de motorruimteStroomkabelworden blootgesteld aan zware belastingen. Grote temperatuurschommelingen, sterke trillingen, vuil en vocht zorgen door de jaren heen voor problemen bij kunststof isolatie. Het is een van de standaardmaatregelen van een autotechnicusElektronische defectenControleer bij oudere voertuigen de kabelaansluitingen inclusief alle stekkers en massapunten. Ervaren ÖAMTC-technici weten: alleen in de zeldzaamste gevallen wordt de oorzaak van de fout direct veroorzaaktMotorregeleenheid. Een overhaaste vervanging van het dure onderdeel zal dus niet het gewenste resultaat opleveren en de klant moet gespaard blijven. Omdat de motorregeleenheid erg gevoelig voor u isspanningsvalreageert in de aangesloten kabels, het is de moeite waard om ze in de ware zin van het woord eens goed te bekijken.


