Golf IV: Mechanické opotrebovanie
20-ročný Golf IV končí ako učebná pomôcka vo viedenskom odbornom učilišti Siegfried Marcus s defektom. Na praktických hodinách žiaci 4. ročníka zistia, prečo sa motor stále dusí na plný plyn a rozbehnú staré kompaktné auto.

Golf IV: Mechanické opotrebovanie
Pre učiteľa odbornej školy Olivera Volka sú staré autá so skrytými chybami tými najlepšími učebnými pomôckami, ako svojich zverencov naučiť jemnejšie body diagnostiky vozidiel. Elektronický diagnostický prístroj v mnohých prípadoch chybu odhalí, no hľadanie príčiny poruchy si vyžaduje know-how, logické myslenie a trpezlivosť pri kontrole rôznych komponentov. Tak je to aj v prípade 20-ročného Golfu TDI Trend 74 AG5 s 1,9-litrovým turbodieselovým motorom, ktorý s najazdenými 152 830 kilometrami končí vo vozovom parku učilišťa Siegried Marcus. Najnovšie ÖAMTC načítalo pamäť chýb a vymazalo záznam „limit regulácie plniaceho tlaku“. Vyjadrenie zákazníka zaznamenané pomocníkmi pri poruche: „Auto občas nemá výkon, keď zrýchľuje v plnej rýchlosti.“ Štvrtáci sa pustili do podstaty veci a viedli si denník, ktorý je tu reprodukovaný ako autentický diagnostický thriller:
- Mit dem Diagnosegerät suchen wir die Fahrzeugdaten und lesen den Fehlerspeicher aus. Dort ist allerdings nichts gespeichert, da ihn der ÖAMTC gelöscht hat.
- Nach einer ausgiebigen Sichtprüfung fallen keine Mängel durch Marderbiss oder Verschleiß auf. Wir konzentrieren uns auf die leistungsrelevanten Systeme.
- Wir führen den Prüfablauf für die AGR durch – dieser steuert das AGR-Ventil an, 20 Sekunden auf und 20 Sekunden zu, in Abhängigkeit der Luftmasse.
- Während des Prüfablaufs tritt ein Fehler auf, der Motor fängt stark zu Ruckeln an, der Tester bricht den Prüfablauf ab. Für uns ist das ein Zeichen, dass die Verbrennung nicht in Ordnung ist. In Frage kommt ein Luftmangel bei zu viel Abgas oder zu wenig Luft vom Turbolader bei erhöhter Drehzahl – dies wollen wir uns ansehen. Wir prüfen das AGR-Ventil manuell mit einer Unterdruckpumpe. Fazit: Das AGR-Ventil ist trotz starker Verkokung in Ordnung.
- Jetzt schauen wir uns die Ansaugluft und den Abgasturbolader an. Wir steuern den Turbolader mit dem Tester an, ähnlich wie beim AGR, 20 Sekunden ein und 20 Sekunden aus. Die Reaktion sagt zwar aus, dass die Ansteuerung passen müsste, doch betrifft dies nur die elektronischen und nicht die mechanischen/pneumatischen Systeme.
- Wir entscheiden uns dafür, den Turbolader und die Leitungen mechanisch zu überprüfen. Bei den Unterdruckleitungen und Ladedruckleitungen sind keine Fehler festzustellen. Wir schließen eine Unterdruckpumpe an die Regeldose an um diese auf Dichtheit zu überprüfen. Ergebnis: Bis 0.7 bar bewegt sich die Regelstange nur ein wenig. Wir helfen mit der Hand nach und drücken auf die Regelstange, die nun mit einem deutlich hörbaren Klacken auf den vorgesehenen Anschlag springt.
- Der Fehler ist gefunden, der Fall gelöst. Interessant an diesem Fehlerbild ist, dass die Regelstange offenbar durch die Wärmeausdehnung schwergängig wird und manchmal hängen bleibt. Je nach Häufigkeit und Fahrprofil wird der Fehler in der Regelung erkannt oder nicht.
Vedomosti:
Dôkladné riešenie problémov si nepochybne vyžaduje viac času ako obyčajná výmena komponentov, ktoré diagnostické zariadenie identifikuje ako zdroj problému.
+ Odborní študenti sa od špecializovaných učiteľov učia, ako vystopovať chyby, aj keď diagnostické zariadenie zobrazuje nejasné alebo zavádzajúce chybové hlásenia.
+ V starších vozidlách môže byť oprava chybnej jednotky lacnejšia ako jej výmena za nový, drahý náhradný diel, aj keď to zaberie viac času.