Golf IV: mehāniskais nodilums
20 gadus vecs Golf IV ar defektu nokļūst kā mācību līdzeklis Vīnes Zigfrīda Markusa arodskolā. Praktiskajās nodarbībās 4. klases skolēni noskaidro, kāpēc dzinējs nemitīgi aizrīkst pie pilnas gāzes un atkal iedarbina veco kompaktauto.

Golf IV: mehāniskais nodilums
Arodskolas skolotājam Oliveram Volkam vecas automašīnas ar slēptām kļūdām ir vislabākie mācību līdzekļi, lai mācītu saviem aizbilstamiem transportlīdzekļu diagnostikas smalkākos punktus. Daudzos gadījumos elektroniskā diagnostikas iekārta kļūdu konstatē, taču, meklējot defekta cēloni, ir nepieciešamas zināšanas, loģiskā domāšana un pacietība, pārbaudot dažādas sastāvdaļas. Tāds ir arī 20 gadus vecais Golf TDI Trend 74 AG5 ar 1,9 litru turbodīzeļa dzinēju, kas Siegried Marcus arodskolas mācību tehnikas parkā nonāk ar 152 830 nobraukumu. Pavisam nesen ÖAMTC nolasīja kļūdu atmiņu un izdzēsa ierakstu “paaugstināšanas spiediena kontroles robeža”. Avārijas palīgu fiksētais klienta paziņojums: "Automašīnai reizēm pietrūkst jaudas, paātrinoties pilnā ātrumā." Ceturtās klases skolēni cenšas noskaidrot lietas būtību un glabā žurnālu, kas šeit tiek reproducēts kā autentisks diagnostikas trilleris:
- Mit dem Diagnosegerät suchen wir die Fahrzeugdaten und lesen den Fehlerspeicher aus. Dort ist allerdings nichts gespeichert, da ihn der ÖAMTC gelöscht hat.
- Nach einer ausgiebigen Sichtprüfung fallen keine Mängel durch Marderbiss oder Verschleiß auf. Wir konzentrieren uns auf die leistungsrelevanten Systeme.
- Wir führen den Prüfablauf für die AGR durch – dieser steuert das AGR-Ventil an, 20 Sekunden auf und 20 Sekunden zu, in Abhängigkeit der Luftmasse.
- Während des Prüfablaufs tritt ein Fehler auf, der Motor fängt stark zu Ruckeln an, der Tester bricht den Prüfablauf ab. Für uns ist das ein Zeichen, dass die Verbrennung nicht in Ordnung ist. In Frage kommt ein Luftmangel bei zu viel Abgas oder zu wenig Luft vom Turbolader bei erhöhter Drehzahl – dies wollen wir uns ansehen. Wir prüfen das AGR-Ventil manuell mit einer Unterdruckpumpe. Fazit: Das AGR-Ventil ist trotz starker Verkokung in Ordnung.
- Jetzt schauen wir uns die Ansaugluft und den Abgasturbolader an. Wir steuern den Turbolader mit dem Tester an, ähnlich wie beim AGR, 20 Sekunden ein und 20 Sekunden aus. Die Reaktion sagt zwar aus, dass die Ansteuerung passen müsste, doch betrifft dies nur die elektronischen und nicht die mechanischen/pneumatischen Systeme.
- Wir entscheiden uns dafür, den Turbolader und die Leitungen mechanisch zu überprüfen. Bei den Unterdruckleitungen und Ladedruckleitungen sind keine Fehler festzustellen. Wir schließen eine Unterdruckpumpe an die Regeldose an um diese auf Dichtheit zu überprüfen. Ergebnis: Bis 0.7 bar bewegt sich die Regelstange nur ein wenig. Wir helfen mit der Hand nach und drücken auf die Regelstange, die nun mit einem deutlich hörbaren Klacken auf den vorgesehenen Anschlag springt.
- Der Fehler ist gefunden, der Fall gelöst. Interessant an diesem Fehlerbild ist, dass die Regelstange offenbar durch die Wärmeausdehnung schwergängig wird und manchmal hängen bleibt. Je nach Häufigkeit und Fahrprofil wird der Fehler in der Regelung erkannt oder nicht.
Zināšanas:
Rūpīga traucējummeklēšana neapšaubāmi aizņem vairāk laika nekā vienkārša to komponentu nomaiņa, kurus diagnostikas ierīce identificē kā problēmas avotu.
+ Profesionālie audzēkņi mācās no īpašiem skolotājiem, kā atklāt defektus pat tad, ja diagnostikas ierīce parāda neskaidrus vai maldinošus kļūdu ziņojumus.
+ Vecākos transportlīdzekļos bojātas vienības remonts var būt lētāks nekā tās nomaiņa pret jaunu, dārgu rezerves daļu, neskatoties uz to, ka tas aizņem vairāk laika.