Golf 8: Advarselssystem for fejl ved vognbaneskift
En dag melder en næsten ny VW Golf 8, at advarselssystemet for vognbaneskift svigter. Da dens ejer er en ÖAMTC-medarbejder, burde fejlen faktisk rettes hurtigt - en fejl, som det viser sig.

Golf 8: Advarselssystem for fejl ved vognbaneskift
Andrej Prosenc arbejder som koordinator hos ÖAMTC og kører en VW Golf Variant, bygget i 2021, med kun 5.000 kilometer på uret. Den kompakte stationcar drives af en 2-liters dieselmotor med 116 hk og er som standard udstyret med automatisk afstandskontrol ACC, vognbaneskift og vognbaneassistent. En dag, efter at bilen er startet, vises meddelelsen "Kørebaneassistent ude af drift" på displayet. Prosenc beslutter sig for at løse problemet i huset og beder sin kollega, den erfarne ÖAMTC-tekniker Christian Klejna, tage sig af sagen. Så Golfen ender på ÖAMTC-værkstedet i Wien-Erdberg, som er udstyret med de mest moderne værktøjer og diagnosesystemer. En diagnostisk krimi-thriller begynder.
- Zuerst wird die Spur des Kompaktkombis vermessen – diese erweist sich als korrekt eingestellt.
- Der Golf wird auf den speziell für die Assistenzsystem-Kalibrierung eingerichteten Prüfstand gestellt, der einen exakt nivellierten Boden aufweist.
- Nun kommt die computergesteuerte Kalibrier- und Justagevorrichtung DAS 3000 von Bosch zum Einsatz. Die zum Golf 8 passende Kalibriertafel wird im vorgeschriebenen Abstand vor dem Auto in Position gebracht.
- Das Diagnosegerät wird angeschlossen, das Fahrzeug mit der richtigen Motorisierung ausgewählt.
- Der Kalibrierprozess wird gestartet. Die Software in der Kamera sollte nun ein Vorgabebild aufrufen und dieses mit der Tafel abgleichen. Anschließend sollte sich die Kamera mithilfe der Software automatisch exakt ausrichten.
- Tatsächlich erscheint auf dem Display des Diagnosegeräts aber eine Fehlermeldung, und der Spurhalteassistent im Fahrzeug bleibt weiterhin deaktiviert.
- Nach mehreren Versuchen mit mehrmaligen Neustart des Systems hält Klejna Rücksprache mit der Bosch-Technikhotline. Dort weiß man allerdings auch keinen Rat und empfiehlt, den Vorgang nochmal zu wiederholen – ohne Ergebnis, die Kalibrierung lässt sich nicht starten.
- Der gelbe Engel weiß nicht weiter und lässt den Fall zwei Tage ruhen. Dann startet er mit frischer Energie eine neue Versuchsreihe, indem er verschiedene andere Motorisierungen im Diagnosegerät aufruft – und siehe da, plötzlich gibt es ein Match, und die Kalibrierung lässt sich problemlos durchführen. Die Fehlermeldung im Golf verschwindet vom Display, der Fall ist gelöst.
Årsag uklar
"Det var ren tilfældighed, for der er ingen logisk forklaring på, hvorfor kamerasoftwaren ikke matchede det valgte køretøj," siger Christian Klejna, mens han efterfølgende gennemgår sagen. Han formoder, at VW kan have ændret kameramodellen under produktionen, fordi den oprindeligt tiltænkte ikke var på lager. Men det kunne lige så godt have været en tastefejl ved programmering af diagnosesoftwaren, så det rigtige kamera blev tildelt den forkerte motor. Hvis man tænker på, at en moderne bil har mere end 100 styreenheder ombord, som bruger forskellige styresystemer og er forbundet via forskellige netværk som CAN, FlexRay, MOST, LIN og endda Ethernet, er det egentlig kun overraskende, at de fleste funktioner kører fuldstændig problemfrit, og at fejldjævelen ikke slår meget oftere.