Franskmannens uhell
En dag bryter en fransk forretningsmanns gamle Seat Leon sammen på motorveien. Feilsøking i verkstedet blir til et diagnostisk mysterium.

Franskmannens uhell
Seat Leon er allerede 17 år gammel, har rundt 207.000 kilometer på klokka og en 2,0 liters turbodieselmotor med 170 hk under panseret. Motoren forsynes med drivstoff av et pumpe-dysesystem. Hver sylinder har sin egen injeksjonspumpe og injektor, som er plassert i et felles hus. En dag begynner dieselmotoren å sprute midt på motorveien og gir til slutt opp på den harde skulderen. Den gule engelen som blir tilkalt, diagnostiserer en defekt i drivstoffpumpen og sleper bilen til nærmeste verksted. Keglovits bilforhandler i Zwölfaxing, som huser merkene Mazda, Seat og Cupra, tar tak i problemet. Saken viser seg imidlertid å være mer komplisert enn forventet, og bilteknikerne må snart ta en vanskelig avgjørelse. Bilmester Jan Keglovits og faren Roman klarer endelig å løse det diagnostiske mysteriet til tilfredshet for alle involverte.
- Zuerst wird der Seat an das Diagnosegerät angeschlossen, wobei die Diagnose des Pannendienstes bestätigt wird. Daher wird die im Tank untergebrachte Dieselpumpe getauscht, und nach einer problemlosen Probefahrt wird das Auto seinem Besitzer als repariert übergeben.
- Doch schon bei der nächsten Autobahnfahrt bemerkt der Geschäftsmann, der mit dem Seat regelmäßig zwischen Frankreich und Österreich pendelt, wieder ein Ruckeln, das schließlich im Absterben des Motors gipfelt. Nach einem kurzen Aufenthalt am Pannenstreifen lässt sich der Wagen zwar wieder starten, doch schon nach wenigen Kilometern versagt der Motor erneut seinen Dienst.
- Nach mehreren mühsamen Stop & Go-Etappen schafft es der Franzose schließlich wieder bis zur Markenwerkstatt des Autohauses Keglovits.
- Der Leon wird von den Kfz-Technikern nun gründlich unter die Lupe genommen. Die Funktion der Kraftstoff-Pumpe wird nochmals getestet, alle Kabel auf eventuelle Schäden sowie auf die korrekte Spannung überprüft – Fazit: Alles okay.
- Auf einer Probefahrt mit einem Onboard-Diagnosetester kommt schließlich der entscheidende Hinweis: Einer oder mehrere Injektoren funktionieren nicht richtig. Doch leider kann das Diagnosegerät das Problem nicht näher eingrenzen, sodass unklar bleibt, welche Injektoren defekt sind.
- Nun steht das Werkstatt-Team vor einer schwierigen Entscheidung, denn das Austauschen aller Injektoren ist für ein Fahrzeug dieses Alters schlicht zu teuer. Um den wirtschaftlichen Totalschaden abzuwenden, macht man sich auf die Suche nach einer kostengünstigeren Lösung.
- Zuerst wird der defekte Injektor nach dem Prinzip „Versuch-und-Irrtum“ ausfindig gemacht. Nacheinander werden die Magnetventile der Injektoren bei erhöhter Drehzahl abgehängt und das Laufbild des Motors kontrolliert. Die auftretenden Zündaussetzer und Drehzahlschwankungen geben dem erfahrenen Kfz-Meister schließlich den entscheidenden Hinweis, dass Injektor Nummer 4 defekt ist.
- Nach einigen Recherchen macht Roman Keglovits in Wien Vösendorf einen kleinen Teilehändler ausfindig, der sich auf wiederaufbereitete Injektoren älterer Fahrzeuge spezialisiert und das passende Ersatzteil auf Lager hat.
- In der Fachwerkstatt wird der Injektor getauscht, und bei der anschließenden Probefahrt tritt kein Fehler mehr auf. Der betagte Motor läuft wieder rund, der Diagnosekrimi ist gelöst.
Kunnskap:
Eldre kjøretøy som for lengst har overskredet garantitiden havner som regel på et uavhengig bilverksted med en mangel. Men i dette tilfellet var det ingen ulempe for kunden at den 17 år gamle Leon ble slept av ÖAMTC til merkeverkstedet til Keglovits bilforhandler. Det erfarne verkstedteamet forsøkte med hell å avverge et totalt økonomisk tap ved å finne reproduserte erstatningsinjektorer i stedet for de dyre originale reservedelene, som fungerer like bra i den eldre Leon. Og for at reparasjonen ikke skal svikte på grunn av prisforskjellen i timepriser mellom et uavhengig verksted og et merkefirma, fant bilforhandlergrunnlegger Roman Keglovits og hans sønn, kjøretøymester Jan Keglovits, en elegant løsning: bilteknologilærlingene ble betrodd den tidkrevende letingen etter den defekte injektoren, ledet og overvåket av Jan Keglovits. Dette betydde at den betydelige tiden brukt på reparasjonen kunne bokføres som opplæringskostnader samtidig – en reell vinn-vinn-vinn-situasjon for lærlinger, verksted og kunde.