Diagnostisk thriller: Den godt skjulte defekten
Ved §57a-kontrollen av en eldre Audi A4 Avant avdekkes en alvorlig mangel. Men når dette er fikset, oppstår en ny feil, diagnosen som blir til en krimthriller.

Diagnostisk thriller: Den godt skjulte defekten
Den 20 år gamle Audi A4 Avant er utstyrt med en 130 hk 1,9 liters turbodieselmotor og har allerede 220.000 kilometer på klokka når den skal til sin årlige §57a-kontroll. Sreten Colakovics uavhengige verksted på Breitenfurter Straße i Wien har spesialisert seg på kjøretøy fra VW-konsernet, og mesteren har kjent fastkundens bil i flere år. Denne gangen oppdaget han at begge skiltlampene var defekte – en alvorlig defekt ifølge feilkatalogen. Siden lampeholderen allerede har rustet på grunn av høy alder, vil den skiftes, det samme vil lyspærene. Etter reparasjonen fungerer skiltlyset igjen, og siden det ikke er noe annet å klage på, får Avanten et nytt "klistremerke". Når kunden henter bilen, merker mekaniker Colakovic at motoren bruker uvanlig lang tid på å starte. Men siden den starter etter ca 10 sekunder og går normalt, er kunden fornøyd og går hjem. Dagen etter tar han imidlertid bilen tilbake til verkstedet – startvanskene er blitt betydelig verre. Nå starter en diagnostisk krimthriller.
- Kfz-Meister Sreten Colakovic schließt den Audi an das Diagnosegerät an, liest den Fehlerspeicher aus und erhält die Meldung: „Nockenwellensensor – unplausibles Signal“.
- Nun überprüft er die Steuerzeiten der Nockenwelle zur Kurbelwelle und kontrolliert den Zahnriemen, ob er locker sitzt oder übersprungen ist – alles okay. Dennoch bleibt der Fehler bestehen.
- Der Nockenwellensensor wird erneuert, doch der Fehler wird immer noch angezeigt.
- Bei der folgenden Überprüfung der Verkabelung vom Sensor zum Steuergerät wird zwar kein Fehler entdeckt, doch nach dem Anstecken des durchgemessenen Kabels ist der Fehler plötzlich verschwunden. Am ursprünglichen Symptom – der Motor braucht viel zu lange zum Starten – hat sich aber leider nichts geändert.
- Diagnosespezialist Colakovic weiß aus Erfahrung, dass ein versteckter Kurzschluss in Kabeln oder Anschlüssen, die aufgrund eines Wassereintritts korrodiert sind, derartige Symptome verursachen kann. Nachdem er alle in Frage kommenden Stellen kontrolliert und nichts gefunden hat, vermutet er einen Defekt des Steuergerätes.
- Bei der Überprüfung des Starters stellt sich heraus, dass dieser zu viel Strom zieht und zu wenig Drehleistung abgibt. Der Starter wird getauscht, doch nachdem die Messung das gleiche Ergebnis zeigt wie zuvor, wird der Original-Starter wieder zurückgebaut.
- Bei der Spannungsmessung am Motorsteuergerät fällt dem Diagnosespezialisten auf, dass die Spannung während des Startvorganges von 12 Volt auf 8,5 Volt abfällt.
- Auch beim Test mit Starthilfe durch eine Fremdbatterie ist der Spannungsabfall zu messen.
- Nachdem weitere Messungen zeigen, dass der Spannungsabfall während des Startens auch beim Bordnetzsteuergerät auftritt, studiert der Kfz-Meister die Schaltpläne und macht sich auf die Suche nach einem Schalter, Relais oder Steuergerät, die mehr Strom ziehen, als sie sollten.
- Da zuletzt die Kennzeichenbeleuchtung getauscht wurde, hängt er diese wieder ab – und siehe da, der Motor lässt sich ohne Verzögerung starten.
- Der gleiche Effekt zeigt sich, als die Kennzeichenbeleuchtung wieder angehängt und die Rückleuchten oder die Frontscheinwerfer abgehängt werden.
- Diagnostiker Colakovic ist sich nun sicher, den Übeltäter gefunden zu haben. Er tauscht den Lichtschalter probeweise mit dem aus einem baugleichen Audi in seiner Werkstatt aus, und tatsächlich: Alle Lichter funktionieren, alle Probleme sind behoben, der Motor startet ohne Verzögerung. Mit der Erneuerung des Lichtschalters ist die langwierige Fehlersuche beendet, der Diagnosekrimi gelöst.
Kunnskap:
Denne saken viser at en feildiagnose krever både solid teknisk informasjon fra utførte målinger og erfaring fra bilteknikeren. Hvis feilmeldinger på skjermen for diagnoseenheten fører deg inn på feil vei, er det viktig å tolke disse meldingene riktig. Diagnostikkspesialist Sreten Colakovic setter gjerne tennene i slike problemer til han har løst dem – selv om han, som i dette tilfellet, må tukle rundt i flere dager. Deretter liker han å dele den verdifulle lærdommen han lærer av å løse problemet med kolleger fra andre verksteder i et nettforum. Og kundene på verkstedet hans kommer også til gode: Da en Seat Alhambra ankom Auto Welt Technik like etterpå med de samme symptomene som Audi A4 beskrev, klarte Colakovic å fikse problemet ved å skifte lysbryteren på bare 5 minutter.