Diagnostinen trilleri: Hyvin piilotettu vika
Vanhemman Audi A4 Avantin §57a katsastuksella havaitaan vakava vika. Mutta kun tämä korjataan, tapahtuu uusi virhe, jonka diagnoosi muuttuu rikostrilleriksi.

Diagnostinen trilleri: Hyvin piilotettu vika
20 vuotta vanha Audi A4 Avant on varustettu 130 hv:n 1,9 litran turbodieselmoottorilla, ja sillä on jo 220 000 kilometriä, kun se menee vuosittaiseen §57a katsastukseen. Sreten Colakovicin itsenäinen korjaamo Wienin Breitenfurter Straßella on erikoistunut VW-konsernin ajoneuvoihin, ja mestari on tuntenut kanta-asiakkaan auton useiden vuosien ajan. Tällä kertaa hän havaitsi, että molemmat rekisterikilven lamput olivat viallisia - vikaluettelon mukaan vakava vika. Koska lampunpidin on jo ruostunut korkean ikänsä vuoksi, se vaihdetaan, samoin kuin hehkulamput. Korjauksen jälkeen rekisterikilven valo palaa taas, ja koska muuta valittamista ei ole, Avant saa uuden ”tarran”. Kun asiakas noutaa auton, mekaanikko Colakovic huomaa, että moottorin käynnistyminen kestää poikkeuksellisen kauan. Mutta koska se käynnistyy noin 10 sekunnin kuluttua ja toimii normaalisti, asiakas on tyytyväinen ja lähtee kotiin. Seuraavana päivänä hän kuitenkin vie autonsa takaisin korjaamoon - käynnistysvaikeudet ovat pahentuneet huomattavasti. Nyt alkaa diagnostinen rikostrilleri.
- Kfz-Meister Sreten Colakovic schließt den Audi an das Diagnosegerät an, liest den Fehlerspeicher aus und erhält die Meldung: „Nockenwellensensor – unplausibles Signal“.
- Nun überprüft er die Steuerzeiten der Nockenwelle zur Kurbelwelle und kontrolliert den Zahnriemen, ob er locker sitzt oder übersprungen ist – alles okay. Dennoch bleibt der Fehler bestehen.
- Der Nockenwellensensor wird erneuert, doch der Fehler wird immer noch angezeigt.
- Bei der folgenden Überprüfung der Verkabelung vom Sensor zum Steuergerät wird zwar kein Fehler entdeckt, doch nach dem Anstecken des durchgemessenen Kabels ist der Fehler plötzlich verschwunden. Am ursprünglichen Symptom – der Motor braucht viel zu lange zum Starten – hat sich aber leider nichts geändert.
- Diagnosespezialist Colakovic weiß aus Erfahrung, dass ein versteckter Kurzschluss in Kabeln oder Anschlüssen, die aufgrund eines Wassereintritts korrodiert sind, derartige Symptome verursachen kann. Nachdem er alle in Frage kommenden Stellen kontrolliert und nichts gefunden hat, vermutet er einen Defekt des Steuergerätes.
- Bei der Überprüfung des Starters stellt sich heraus, dass dieser zu viel Strom zieht und zu wenig Drehleistung abgibt. Der Starter wird getauscht, doch nachdem die Messung das gleiche Ergebnis zeigt wie zuvor, wird der Original-Starter wieder zurückgebaut.
- Bei der Spannungsmessung am Motorsteuergerät fällt dem Diagnosespezialisten auf, dass die Spannung während des Startvorganges von 12 Volt auf 8,5 Volt abfällt.
- Auch beim Test mit Starthilfe durch eine Fremdbatterie ist der Spannungsabfall zu messen.
- Nachdem weitere Messungen zeigen, dass der Spannungsabfall während des Startens auch beim Bordnetzsteuergerät auftritt, studiert der Kfz-Meister die Schaltpläne und macht sich auf die Suche nach einem Schalter, Relais oder Steuergerät, die mehr Strom ziehen, als sie sollten.
- Da zuletzt die Kennzeichenbeleuchtung getauscht wurde, hängt er diese wieder ab – und siehe da, der Motor lässt sich ohne Verzögerung starten.
- Der gleiche Effekt zeigt sich, als die Kennzeichenbeleuchtung wieder angehängt und die Rückleuchten oder die Frontscheinwerfer abgehängt werden.
- Diagnostiker Colakovic ist sich nun sicher, den Übeltäter gefunden zu haben. Er tauscht den Lichtschalter probeweise mit dem aus einem baugleichen Audi in seiner Werkstatt aus, und tatsächlich: Alle Lichter funktionieren, alle Probleme sind behoben, der Motor startet ohne Verzögerung. Mit der Erneuerung des Lichtschalters ist die langwierige Fehlersuche beendet, der Diagnosekrimi gelöst.
Tieto:
Tämä tapaus osoittaa, että vian diagnosointi vaatii sekä vankkaa teknistä tietoa suoritetuista mittauksista että autoteknikon kokemusta. Jos vianmäärityslaitteen näytön virheilmoitukset johtavat sinut väärälle polulle, on tärkeää tulkita nämä viestit oikein. Diagnostiikan asiantuntija Sreten Colakovic uppoaa mielellään hampaitaan tällaisiin ongelmiin, kunnes on ratkaissut ne – vaikka, kuten tässä tapauksessa, hänen täytyy puuhailla useita päiviä. Sitten hän haluaa jakaa arvokkaat opetukset, joita hän oppii ongelman ratkaisemisesta, kollegoiden kanssa muista työpajoista verkkofoorumilla. Ja myös hänen korjaamonsa asiakkaat hyötyvät: Kun Seat Alhambra saapui Auto Welt Technikille pian sen jälkeen samoilla oireilla kuin Audi A4:ssä, Colakovic pystyi korjaamaan ongelman vaihtamalla valokytkimen vain 5 minuutissa.