Feilen som ikke burde eksistere

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am und aktualisiert am

Vindusviskeren til en åtte år gammel Renault Megane sluttet plutselig å fungere. Å finne feilen ble vanskelig etter at alle kjente årsaker ble sjekket og utelukket.

Der Scheibenwischer eines acht Jahre alten Renault Megane versagte plötzlich seinen Dienst. Die Suche nach dem Defekt wurde knifflig, nachdem alle bekannten Ursachen überprüft und ausgeschlossen wurden.
Vindusviskeren til en åtte år gammel Renault Megane sluttet plutselig å fungere. Å finne feilen ble vanskelig etter at alle kjente årsaker ble sjekket og utelukket.

Feilen som ikke burde eksistere

Georg Ringseis trodde saken ville løse seg raskt da en vanlig kunde kom til verkstedet hans på Schwarzenbergplatz i Wien med en defekt vindusvisker. Renault Megane, bygget i 2004, hadde allerede 116 000 kilometer på seg, men ble jevnlig betjent og tatt godt vare på. – Den første snøen hadde falt den dagen. Sikringen på vindusviskermotoren kan gå på grunn av overbelastning, sier Ringseis. Faktisk, etter å ha byttet sikringen, fungerte vindusviskeren perfekt igjen, men tre dager senere kom kunden tilbake med det samme problemet. Ringseis byttet sikringen igjen, men denne gangen gikk den igjen umiddelbart etter at tenningen ble slått på. Konklusjon: Det som skulle være en rask reparasjon ble til et møysommelig detektivsøk etter ledetråder med et overraskende sluttresultat.  

FEILSØKINGSKRONOLOGI

  • Diagnosegerät angeschlossen, Fehlerspeicher ausgelesen, Fazit: kein Fehlereintrag.
  • Stecker vom Scheibenwischermotor abgezogen, Kurzschluss noch immer vorhanden. Vermutung: Das Zuleitungskabel könnte durchgescheuert sein.
  • Kabelstrang freigelegt, doch keine defekte Stelle gefunden.
  • Laut Anschlussplan vom Sicherungskasten Stecker vom Kabelstrang zum Wischermotor abgezogen. Fazit: Das Diagnosegerät zeigt einen Fehler im Lenksäulensteuermodul an.
  • Aufwändiges Studium der Schaltpläne mit dem Ergebnis: Der Sicherungskasten enthält gleichzeitig das Steuermodul für die Motorraum-Elektronik. Der Wischermotor und die Lenksäulenelektronik hängen am gleichen Vielfachstecker – das erklärt den Fehlereintrag.
  • Um das Problem weiter einzugrenzen, wird das Kabel vom Wischermotor abgezwickt – der Kurzschluss ist immer noch vorhanden.
  • Nun kann der Fehler nur noch in der sogenannten „Zentralelektrik“ des Sicherungskastens liegen. Eine Sichtprüfung bringt allerdings kein Ergebnis, denn weder auf der Platine noch an den Steckern ist ein Defekt zu erkennen. Dennoch wird der Sicherungskasten ausgetauscht.
  • Der neue Sicherungskasten wird eingebaut, alle Systeme werden auf Null zurückgesetzt. Fazit: Problem behoben, der Scheibenwischer funktioniert.

FEIL UKJENT

Både kjøretøyprodusenter og leverandører av diagnoseutstyr driver nå omfattende databaser der feil dokumenteres i detalj og behandles for teknisk støtte. Dette betyr at ikke bare merkeverksteder, men også uavhengige verksteder får verdifull støtte i feilsøking om nødvendig. Imidlertid skjer det ofte at mystiske feil oppstår for første gang og kanskje bare én gang, slik at de ikke dukker opp i noen feildatabase. Georg Ringseis, eier av et uavhengig verksted i Wien, var ikke i stand til å få støtte fra kolleger fra et merkeverksted fordi denne feilen var ukjent i hele Renault-organisasjonen. Selv hans forskning i relevante internettfora hjalp ikke Ringseis, så han hadde ikke noe annet valg enn å finne ut årsaken selv. Problemet var at reparasjonen av vindusviskermotoren tok ham nesten en hel arbeidsdag. "Selvfølgelig kan jeg umulig belaste kunden for det," sier Ringseis. "Det er viktig å opprettholde den rette balansen. Jeg vil ikke miste noen faste kunder."