Brzda mimo kontroly
Na deväťročnom Mercedese V 250 signalizuje kontrolka parkovacej brzdy poruchu, ktorú zistia až v dielni po zdĺhavom pátraní.

Brzda mimo kontroly
Mercedes triedy V s typovým označením 447 je vybavený zadným náhonom a 2,2 litrovým 16V CDI BlueTEC dieselovým motorom s výkonom 122 koní. Šesťmiestny autobus bol vyrobený v roku 2016 a má najazdených približne 110 000 kilometrov. Jedného dňa sa na displeji zobrazí správa „Parkovacia brzda – pozri návod na obsluhu“ a rozsvietia sa aj príslušné kontrolky na prístrojovom paneli. Keďže sa blíži dovolenkový výlet s autom, rodina nestráca čas a berie Mercedes do dielne, ktorej dôverujú. Tu začína diagnostický kriminálny triler.
- Zuerst wird das Fahrzeug an ein Hella-Gutmann mega macs Diagnosegerät angeschlossen. Dabei zeigt sich, dass im Steuergerät der elektrischen Feststellbremse (EFB) mehrere Fehlercodes gespeichert sind.
- C101B00 − ‚EFB − Feststellkraft nicht ausreichendʼ / C100D00 – ‚Steuergerät EFB − Einbaulage/Befestigung des Steuergeräts fehlerhaft oder Stromkreisunterbrechung erkanntʼ / U100F00 – ‚CAN-Bus/Verbindung zu elektronischem Zündschloss − CAN-Signal „Getriebegang“ fehlt/fehlerhaftʼ / C101400 und C101600 – ‚Steuergerät EFB − Kalibrierung fehlerhaft/nicht erfolgtʼ.
- Die erste Maßnahme der Mechaniker ist das Zerlegen der Feststellbremse. Aufgrund des hohen mechanischen Verschleißes ersetzen sie die Bremsbacken und deren Befestigungsteile.
- Auch das bereits schwergängige Spreizschloss, das die mechanische Kraft der Handbremsseile auf die Bremsbacken überträgt, wird gangbar gemacht.
- Wider Erwarten lässt sich nach dem Zusammenbau keine Grundeinstellung mit dem mega macs durchführen. Nach wie vor sind die Fehler C101400 und C101600 gespeichert und lassen sich nicht löschen.
- Eine erneute Prüfung der Mechanik ergibt deren korrekte Montage. Der Verdacht fällt nun auf den Aktuator der Feststellbremse. Sicherheitshalber ruft der Mechaniker im Technischen Callcenter von Hella-Gutmann an und schildert das Problem.
- Im Technischen Callcenter ist das Problem bereits bekannt: Die besagten Fehlereinträge werden durch eine fehlerhafte mechanische Grundeinstellung verursacht.
- Die Ursache im Detail: Durch einen zu großen oder zu kleinen Luftspalt, also einem Spiel zwischen Bremsbacken und Bremstrommel, kann beim Anziehen der Seilzüge die vorgesehene Spannkraft nicht erreicht werden. Dies wird durch das Steuergerät erkannt und als Fehlercode gespeichert.
- Zur Fehlerbehebung hat sich laut den Hella-Gutmann Experten folgende Vorgehensweise bewährt: Um die korrekte mechanische Grundeinstellung vorzunehmen, wird die EFB nach Demontage jeweils einer Radschraube mittels mega macs in ihre Montageposition versetzt. Im Anschluss wird das Stellrad gedreht, bis das Rad blockiert, dann um sieben Zähne zurück.
- Danach wird die Montageposition der Feststellbremse mittels mega macs wieder aufgehoben und die abschließende digitale Grundeinstellung vorgenommen.
- Fazit: Jetzt sind auch die verbliebenen Fehlercodes löschbar und das Fahrzeug kann mängelfrei übergeben werden. Diagnosekrimi gelöst.
Vedomosti:
Elektrická parkovacia brzda (EFB) bola prvýkrát použitá v BMW radu 7 od roku 2001 a dnes nahradila mechanickú parkovaciu brzdu klasickou pákou ručnej brzdy takmer vo všetkých moderných modeloch vozidiel. Dôvody sú rôzne. Dizajnéri privítali vyradenie páky ručnej brzdy, pretože im poskytla viac úložného priestoru v stredovej konzole. Bezpečnostní technici uprednostnili EFB pred ručnou brzdou aj preto, že pri aktivácii počas jazdy umožňuje dynamické spomalenie na všetky štyri kolesá aj za zhoršených podmienok na ceste. Ďalšou bezpečnostnou výhodou EFB je, že vozidlo je vždy zaparkované s maximálnou upínacou silou a je vylúčená nesprávna obsluha v dôsledku nedostatočnej brzdnej sily. Na pohodlné automatické odbrzďovanie pri rozjazde a samočinné dotiahnutie po vytiahnutí kľúča zo zapaľovania sa dá tiež ľahko zvyknúť, no v porovnaní s klasickou ručnou brzdou musíte akceptovať aj niektoré nevýhody. Medzi ne patrí predovšetkým strata kontroly nad krútiacim momentom pre vodiča, ako aj totálne zlyhanie funkcie pri výpadku dodávky elektrickej energie. Okrem toho, ako ukazuje tento prípad, náklady na opravu elektronicky riadeného EFB sú podstatne vyššie ako porovnateľne jednoduché opätovné utiahnutie ťažných lán jeho mechanického predchodcu.