Audi A6: Alarm ut av det blå

Transparenz: Redaktionell erstellt und geprüft.
Veröffentlicht am und aktualisiert am

I en Audi A6 fortsetter nivåkontrollen å slå alarm uten åpenbar grunn.

Bei einem Audi A6 schlägt ohne erkennbaren Grund immer wieder die Niveauregulierung Alarm.
I en Audi A6 fortsetter nivåkontrollen å slå alarm uten åpenbar grunn.

Audi A6: Alarm ut av det blå

Audi A6 Allroad tilhører en forretningsmann fra Wöllersdorf i Niederösterreich, er 18 år og har allerede 180.000 kilometer på klokka. Luksussedanen, drevet av en 2,7 liters V6-turbodieselmotor, er regelmessig vedlikeholdt og er en pålitelig følgesvenn for eieren, både på forretningsreiser til Wien og på fritidsreiser. Men en tilbakevendende feil ødelegger den rene kjøregleden: kontrollampen for nivåkontroll lyser plutselig uten noen åpenbar grunn. Samtidig høres et varselpip, som kun kan slås av ved å slå av tenningen. Siden de tilsynelatende umotiverte advarslene er irriterende, men ikke har noen videre innvirkning, tåler sjåføren dem i rundt tre år. Til slutt blir det imidlertid for fargerikt for ham, og han henvender seg til det uavhengige verkstedet «Auto Welt Technik» i Wien Liesing, som spesialiserer seg på kjøretøy fra Volkswagen-gruppen. Diagnostikkspesialist Sreten Colakovic, med kallenavnet «Schoko», tar seg av den mystiske feilmeldingen. En diagnostisk krimthriller begynner.

  • In der Werkstatt wird der Audi an das Diagnosegerät angeschlossen. Dieses zeigt tatsächlich ein unplausibles Signal der Niveauregulierung an.
  • Der Diagnosetechniker überprüft die Funktion der Niveauregulierung und stellt fest, dass diese in keiner Weise beeinträchtigt ist.
  • Zuerst werden die Niveausensoren geprüft – alles okay.
  • Dann kommt der Kompressor dran – ebenfalls okay.
  • Schließlich wir der Druckspeicher überprüft – auch dieser hat keinen Fehler.
  • Schoko führt noch einen Reset der Grundeinstellungen durch, da erst vor kurzem die Batterie getauscht wurde.
  • Auf mehreren Probefahrten im Raum Wien und Umgebung tritt das Problem nicht mehr auf, sodass der Kunde die Nachricht erhält, sein Auto sei abholbereit.
  • Auf der Heimfahrt nach Wöllersdorf jedoch die unangenehme Überraschung: Warnlicht und Piepston der Niveauregulierung machen sich schon wieder bemerkbar.
  • Schoko nimmt die Angelegenheit nun persönlich, setzt sich mit dem Kunden in den Audi und fährt mit ihm die Strecke Wien-Wöllersdorf ab.
  • Tatsächlich, kurz vor der Autobahnausfahrt Wöllersdorf, treten die bekannten Symptome wieder auf.
  • Schoko fährt die Strecke ein zweites Mal, nimmt die Umgebung in Augenschein und bemerkt eine Starkstromleitung, welche die Autobahn kreuzt. Aus Erfahrung weiß er, dass solche Leitungen die empfindliche Elektronik eines Fahrzeugs irritieren können.
  • Zurück in der Werkstatt greift der Diagnosetechniker zu einem ungewöhnlichen, doch wirkungsvollen Mittel: Er baut das im Kofferraum des Audi untergebrachte Steuergerät aus, wickelt es in Alufolie ein und baut es wieder ein.
  • Auf der nächsten Probefahrt nach Wöllersdorf passiert der Audi die kritische Stelle ohne Mucken – der Fall ist gelöst.

Rett før avkjørselen fra Wöllersdorf-motorveien, like etter parkeringsplassen Asfinag Triestingtal, krysser en kraftledning den sørlige motorveien. De seks ledningene overfører elektrisitet med en spenning på 220 kilovolt fra nord til sør i den østlige halvdelen av Østerrike og føres over lange avstander langs den sørlige motorveien. Vekselstrømmen pulserer med en frekvens på 50 Hertz og skaper et elektromagnetisk felt, den såkalte "elektrosmogen". I utgangspunktet er kontrollenhetene og signaloverføringslinjene i et kjøretøy skjermet mot påvirkning fra elektrosmog, men produksjons- eller monteringsfeil etter en reparasjon kan føre til at denne skjermingen blir ufullstendig. Diagnosetekniker Sreten Colakovic vet av erfaring at under reparasjoner kan kabler noen ganger komme i klem ved et uhell eller isolasjon skades uten at bilteknikeren merker det. Ifølge Schoko skjer fire av fem slike tilfeller på verkstedet; bare rundt en femtedel skyldes produksjonsfeil under produksjonen.