The hissing poltergeist

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If there is rumbling, knocking, hissing or whistling under the hood, these are usually clear indications of specific defects. But some “poltergeists” make even experienced diagnosticians sweat – as happened with a Mercedes CL500, which was noticed by strange hissing noises. 

Wenn’s unter der Motorhaube poltert, klopft, zischt oder pfeift, sind das meist eindeutige Hinweise auf konkrete Defekte. Doch mancher „Poltergeist“ bringt selbst erfahrene Diagnostiker ins Schwitzen – so geschehen bei einem Mercedes CL500, der durch seltsame Zischgeräusche auffiel. 
If there is rumbling, knocking, hissing or whistling under the hood, these are usually clear indications of specific defects. But some “poltergeists” make even experienced diagnosticians sweat – as happened with a Mercedes CL500, which was noticed by strange hissing noises. 

The hissing poltergeist

A Viennese doctor, who had developed a fine sense of hearing over the years while listening to his patients, one day noticed a strange whistling noise. However, this is not in the chest of a heavy smoker, but in the engine compartment of his Mercedes CL 500 Coupé, built in 2009. "It's more of a hissing than a whistle, and it only occurs when accelerating hard on a straight line," he repeatedly explained to the automotive technicians in independent and branded workshops, but even after thorough examinations they were unable to find anything wrong. The electronic diagnostic devices did not report any defects either, so the doctor was sent home in his hissing luxury coupe. In the “repwerk”, Rainer Liebscher's independent workshop in Vienna-Meidling, the error was finally discovered - but the solution to the case was preceded by a lengthy search. 

The troubleshooting

  1. Untersuchungen im Stand sowie das Auslesen des Fehlerspeichers brachten keine Ergebnisse, da das Geräusch nur während der Fahrt auftrat.
  2. Auf ausführlichen Probefahrten stellte Rainer Liebscher fest, dass das seltsame Zischen nur bei starker Beschleunigung kurz nach dem Gangwechsel der Automatik zu hören war.
  3. Sowohl der Arzt als auch der erfahrene Kfz-Meister bemerkten zudem, dass die Leerlaufdrehzahl des Motors unruhig und leicht erhöht war – laut Rainer Liebscher um etwa 30 bis 40 Umdrehungen pro Minute. 
  4. Der erste Verdacht, dass es sich um einen Defekt des Kompressors handeln könnte, wurde nach genauerem Abhören des Motors am Stand wieder verworfen.
  5. Stattdessen rückte die Servopumpe ins Visier des Kfz-Techniks, sie kam als Geräuschquelle in Frage. 
  6. Nach dem Ausbau der Servopumpe wurde ihre Funktion überprüft. Enttäuschendes Fazit: Alles in Ordnung. Die Suche ging also weiter.
  7. Nach dem Vier-Augen-, oder besser Vier-Ohren-Prinzip zog Rainer Liebscher den befreundeten Mercedes-Spezialisten Yauheni Ropat aus Wien-Liesing hinzu, der die seltsamen Zischgeräusche ebenfalls im Bereich der Servopumpe ortete. Da die Pumpe funktionierte, kam jetzt nur noch ein Defekt des Druckausgleichsbehälters in Frage, der sich jedoch nicht zerlegen lässt. 
  8. Ein Austausch des kugelförmigen Behälters führte schließlich zur Lösung des Falles – das Zischgeräusch war verschwunden.  
  9. Fazit Rainer Liebscher: „Offenbar war die Membran im Inneren des Ausgleichsbehälters defekt. Wenn man’s weiß, ist die Reparatur eine Kleinigkeit. Zum Glück blieb dem Kunden dadurch ein Austausch der wesentlich teureren Servopumpe erspart.“

    Peter Seipel DIAGNOSIS BY HEART

If there is a rattle, creak, squeak or hiss in the car, an experienced automotive technician can usually isolate the problem after an initial listening test. The sources of the discordant sounds can often be located in the drive train, but defects in the chassis, brakes or the exhaust system can also be loudly noticeable.
Squeaking, clicking or crackling noises from the bodywork or the interior trim can also spoil the driving pleasure, especially if they are prominent in premium vehicles with high noise insulation.

All automotive technicians should visit the online portal for further training in noise detection www.youtube.com recommended. The popular video platform presents a wide range of rattling, rattling and whistling noises recorded and uploaded by car owners seeking advice. For example, if you enter “VW Golf noise” in the search mask, 9,880 results alone will be displayed. 
However, many of them are harmless, such as the steady ticking that can be heard when the hood is open, and which some laypeople often misinterpret as a valve defect. In fact, this is the working noise of the injectors, which do their work cheerfully and correctly.