AIT strengthens battery research

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The AIT wants to advance the development of better batteries for electric cars.

Das AIT will die Entwicklung von besseren Akkus für Elektroautos vorantreiben.
The AIT wants to advance the development of better batteries for electric cars.

AIT strengthens battery research

The goal is clearly defined: electromobility should become more efficient, more powerful, safer, more sustainable and more affordable. Together with partners from science and business, the AIT Center for Low-Emission Transport is developing the corresponding components and technologies such as powerful and environmentally friendly batteries. “Driven by our successful internationalization, large EU projects and collaborations with international partners, our activities have doubled in recent years – both in terms of the number of projects and researchers as well as the budget,” reports Helmut Oberguggenberger, head of the “Electric Vehicle Technologies” Competence Unit.

As a result of this strong growth and to sharpen the strategic focus, a separate competence unit “Battery Technologies” with around 30 highly specialized experts was created from this competence unit, which is headed by Marcus Jahn. The focus is on three research areas:

  • Im Bereich „Battery Materials Development and Characterisation“ werden unter der Leitung von Damian Cupid neue Materialien entwickelt, die Lithium in Zukunft ablösen könnten. Als mögliche Alternativen gelten Magnesium-Ionen-Batterien oder Natrium-Ionen-Batterien.
  • Das von Katja Fröhlich geleitete Forschungsfeld „Sustainable and Smart Battery Manufacturing“ beschäftigt sich mit Herstellungsmethoden für moderne Batterien – also mit dem Schritt vom Labor hinaus in die industrielle Fertigung. Ein zentraler Schwerpunkt dabei ist die nachhaltige Produktion – so will man beispielsweise umweltschädliche Lösemittel durch unbedenkliche Substanzen ersetzen.
  • Mit einer extrem zukunftsträchtigen Technologie beschäftigt sich der dritte Forschungsbereich „Solid State Batteries“, dem Marcus Jahn vorsteht. Feststoff-Akkus enthalten keine flüssigen Elektrolyte und sind sicherer und langlebiger. Man kennt bereits eine Reihe von geeigneten Materialien – etwa Polymere, Keramiken und Gläser oder Sulfid-basierte Substanzen –, die jeweils Vor- und Nachteile haben.

According to Jahn, it is not yet possible to predict which specific battery types will prevail in the future. "The ideal battery will probably not have a single cell chemistry or shape. Because there are many different requirements from many areas of application."